Vilka stämningar och känslolägen kan uppstå i mötet med ett landskap? I galleriet Hellvi Kännungs på nordöstra Gotland visas under sommaren utställningen Songs of Trees med textila verk av konstnären Petra Lindholm.

Petra Lindholm vid sitt verk ”Timelines”, 2025. Textilt assemblage, sprayfärg, 300×640 cm.
Måla med ljus är en fotograferingsmetod då man använder lång slutartid och med till exempel en ficklampa målar ljus i bilden. Det är som om Petra Lindholm också målar med ljus och form i sina landskap, som ställs ut på sommargalleriet Hellvi Kännungs – inte med kamera eller pensel utan med flera lager av skira tyger i ett abstrakt måleriskt mönster. Utställningen består av en serie textila bilder som konstnären beskriver som en ström av landskap som vuxit fram genom minnen, det undermedvetna och personliga erfarenheter.
Petra Lindholms utställning Songs of Trees handlar om tid. Den sjunger långsamhetens lov. Trädens rötter sträcker sig långt tillbaka i tiden, kanske åratal innan vi föddes, och dess grenar kan sträcka sig lika långt in i framtiden, till en tid då vi inte längre finns här.
”I mina senaste arbeten har jag vänt uppmärksamheten inåt – bort från samtidens ständiga informationsflöde – och sökt stillhet i naturens närvaro. I fokus står träden: långlivade organismer som genom sin tystnad och stadighet erbjuder en annan form av tid och förståelse. Genom ett lyssnande och observerande förhållningssätt har jag närmat mig enskilda träd som kommit att bli utgångspunkt för de nya verken”,
säger hon själv om utställningen.

”Glimpses of Light”, 2025. Textil, lim, pigment och pastell på pannå, 102×135 cm.
Petra Lindholm är född i Karis i Finland och bor och arbetar i dag utanför Älmhult i Småland. I sitt konstnärskap använder hon olika tekniker; förutom textila bilder arbetar hon även med ljud och rörlig bild, och pendlar så mellan det digitala, tvådimensionella och det analoga, taktila. Ett yttre landskap möter ett inre. Det stora verket Timelines på galleriets kortsida är skapat för utställningsrummet i denna kalkstenslada mitt ute bland sädesfälten i det gotländska landskapet. Den böljande gobelängen med fritt hängande textil i olika blå nyanser, grönt, lila, gult, brunt och svart täcker hela väggen. Verket består av många skikt av tunna tyger som har tråcklats ihop för hand och med symaskin, som ett lapptäcke, en mosaik eller ett collage där slump och spontanitet har varit viktigt i arbetsprocessen.
Tygstyckena bär spår av minnen; av människor som en gång bar dem i klädesplagg intill sin kropp eller inredde sitt personliga hem med dem, möjligen en gardin, en sjal, en strandsarong eller en sommarklänning med en underkjol i tyll? De används här på nytt, i ett nytt sammanhang, och deras historia får på så sätt en fortsättning följer.
Andra verk i utställningen är i mindre format, bilder som till uttrycket närmar sig måleri eller träsnitt, men som är gjorda i en liknande teknik. Här ligger de flortunna textilbitarna limmade som färgmattor ovanpå varandra i lager, och är inarbetade med kniv och skalpell på träpannå. I verket Glimpses of Light har hon valt ett tyg som blivit blekt efter att ha använts som solskydd i trädgården under många år.

”Songs of Trees I”, 2025. Textil, lim, pigment och pastell på pannå, 55×45 cm.
I bildsviten Songs of Trees har Petra Lindholm inspirerats av den ryske mästerregissören Andrej Tarkovskijs sista film Offret, som spelades in på Närsholmen på Gotland och hade premiär 1986. Scenografin är det karga stäpplandskapet, martallarna och den fria horisonten där himmel möter hav, och vatten möter land. Det är främst landskapets speciella ljus som hon har velat fånga i bilderna. De fyra elementen präglar Tarkovskijs visuella språk, liksom Lindholms, och de textila verken skulle kunna vara några bildrutor i en filmsekvens. Samtidigt kan det vara minnesbilder från barndomens landskap, en dröm eller en resa, som intuitivt har trätt fram. I boken Sculpting in Time beskriver Tarkovskij sitt arbete som ”att skulptera i tid” och så skulle Petra Lindholms verk också kunna skildras. Som skulpturer av tid, målningar av ljus, vävar av färger.
Utställningen visas på Hellvi Kännungs till och med söndagen den 3 augusti. I höst öppnar en stor separatutställning på Smålands konstarkiv / Vandalorum i Värnamo, där dessa verk kommer att ingå.
Text: Maria Molin
Foto: Galleri Magnus Karlsson

”Timelines”, 2025. Textilt assemblage, sprayfärg, 300×640 cm.