En sal av färg och ljus

Siri Iversen-Ejve, konstnär

Abstrakta oljemålningar i monumentalt format, sida vid sida på en scen, är det första som möter blicken i den stora salen där Siri Iversen-Ejves ateljé just flyttat in. Den invigs under konstrundan Öppna Ateljéer, då gotländska konstnärer, konsthantverkare och formgivare bjuder in besökare till sina arbetsrum.

1_SiriI vår flyttade konstnären Siri Iversen-Ejve söderut, från Fårösund till Hemse, med sin man, musikern Henrik Ivarsson Iversen, deras nyfödda son Kaspar och två hundar. Huset som de hittat till har en speciell atmosfär och historia, då det tidigare varit i Frälsningsarméns och en missionskyrkas regi och senast har används till träningspass och dansaktiviteter. Bostaden finns en trappa upp och på nedervåningen breder en rymlig sal med höga fönster ut sig, som kan användas både som ateljé och utställningsrum. Paret har även planer på att arrangera konserter, föredrag och workshops här i framtiden.

Längs scenen och på golvet står och ligger Siris oljemålningar uppradade, i väntan på att ta plats på väggarna. En blå målning med titeln I blåeldens kokong var ett av verken i utställningen Om jag blundar så finns det inte, som visades på Galleri Gotland förra sommaren och på Lidingö Stadshus under hösten.
– Pandemin kom efter att jag inlett projektet och fått arbetsprocessen klar för mig. Många som sett utställningen har sagt till mig att de upplevt exakt samma känsla under året som gått, men för mig började det långt tidigare, säger hon och fortsätter:
– När jag stod i ateljén kände jag att det var svårt att släppa vardagen. Jag fick inte ro att jobba och till slut kändes det som om hjärnan skulle sprängas. När jag satte på nyheterna möttes jag av bränderna i Australien, bilder som påverkade mig starkt. Oron hämmade min kreativitet och förmåga att måla. Jag var tvungen att öppna dörren och gå ut i skogen, känna in naturen och gå in i mig själv där.

"I blåeldens kokong", olja på lergrunderad duk, 2020, från projektet ”Om jag blundar så finns det inte".

”I blåeldens kokong”, olja på lergrunderad duk, 2020, från projektet ”Om jag blundar så finns det inte”.

I naturen, där lugnet och den kreativa kraften infann sig, återerövrade hon inspirationen och kunde börja arbeta igen, med skogsupplevelserna som utgångspunkt. Några av dukarna lindade hon runt en trädstam och lät dem vara där under flera månader, för att forma dem och låta dem bli ett med naturen. Naturen gjorde avtryck och duktyget fick likheter med näver.
– Jag ville inte påverka naturen och gav dukarna en lergrundering i stället för något artificiellt material. På så sätt känns det som om tavlorna har en närmare anknytning till naturen och en dag kan återgå i kretsloppet. När jag började med den här tekniken poppade färgerna på ett helt nytt sätt som gjorde mig lyrisk och fascinerad.

Att börja använda lera som material låg nära till hands, för ett par gånger om året arbetar hon på Lokatta Keramik i Barlingbo, där hon tillverkar lera från grunden till keramiker i hela landet. Relationen till naturen har alltid varit stark, i synnerhet kargheten på norra Gotland där hon bott sedan hon flyttat till ön, tills nu. Ett annat av hennes projekt, som hon arbetat med under många år och som också har med naturen att göra, är Träskets hemligheter, där hon har skissat med blyerts på duk under vattenytan och sedan fortsatt att fånga intrycken av världen som gömmer sig där med oljefärg.

"Min fyrbenta kompis hittar paradisets skatter", olja och blyerts på duk, 2019, från projektet ”Träskets Hemligheter".

”Min fyrbenta kompis hittar paradisets skatter”, olja och blyerts på duk, 2019, från projektet ”Träskets Hemligheter”.

Siri Iversen-Ejve växte upp i en kreativ familj, där hennes mamma Cecilia Iversen är dekormålare och pappa Niklas Ejve är silversmed. Vägen till konstnärsyrket och oljemåleriet var rak, från bild- och formprogrammet på gymnasiet, till Gerlesborgsskolan i Stockholm och vidare till Konstakademien i Oslo. Hon är uppvuxen i Stockholm, men har tillbringat somrarna på Gotland sedan barnsben. För tio år sedan öppnade hon Galleri Zelma i Fårösund tillsammans med sin familj.
– När vår hund Zelma gick bort åkte jag och mamma på en sorgeresa runt om på Gotland. Vi såg att en tomt var till salu i Fårösund och skulle bara titta på den. Då upptäckte vi att det skulle vara en perfekt plats för ett konstgalleri.

De köpte tomten tillsammans och Siris mamma ritade en konstruktion som gjorde det möjligt att enkelt bygga upp och ner galleriet. Tanken var från början att skapa ett mobilt galleri, som skulle kunna byggas upp var som helst, men det blev ett sommargalleri med fast adress som Siri även kunde använda som ateljé sommartid, idealisk för sitt generösa ljusinsläpp. Under åren har de visat utställningar med en lång rad svenska och europeiska konstnärer, och i sommar blir det en tioårsjubileumsutställning med tolv konstnärers verk.
– Utställningen har titeln Next! som en uppmaning i en kö och samtidigt med tanke på pandemin. Vad är det som komma skall? Vi valde namnet även med Galleri Zelma i åtanke, om vi ska fortsätta med verksamheten eller om det här ska bli sista året.

"Om jag blundar så finns det", olja på lergrunderad duk, 2020, från projektet ”Om jag blundar så finns det inte".

”Om jag blundar så finns det”, olja på lergrunderad duk, 2020, från projektet ”Om jag blundar så finns det inte”.

Det har gått sex år sedan Siri flyttade till Gotland från Stockholmsförorten Gröndal, där hon och maken Henrik bodde i kollektiv i en ateljélägenhet.
– Vi tröttnade på stress och press, och det kändes som ett naturligt steg att flytta hit. ”Vad har vi att förlora?” tänkte vi och upptäckte snabbt att det är enklare att etablera sig här och lättare att hitta folk som håller på med samma sak som en själv.

Tillsammans med konstnären Agneta Gazelius arbetar Siri med projektet Oidipus x2. För två år sedan var de stipendiater på Bergmangårdarna på Fårö, där de fick tid och utrymme för projektet, som bland annat har visats på konstmässan Supermarket Art Fair i Stockholm.
– Vi utforskar tabun, hur man hanterar dagens tabun och de som alltid har funnits i mänskligheten i alla tider – Agneta genom fotografi och skulptur och jag genom måleri och skulptur. Vi har även arbetat med kortfilm, då vi gjort en hommage till Bergman med en omskriven dialog mellan riddaren och döden i hans film Det sjunde inseglet, berättar hon.

På paradplats uppe på scenen i Siri Iversen-Ejves nya hem står sex monokroma tavlor från utställningen Avgrund – Befrielse i Visby domkyrka 2018, som uttrycker en spännvidd av olika slags känslor, både mörka och ljusa.
– Det är ett så unikt utställningsrum, med specifika ställen att hänga tavlorna på, och kontrasten mellan samtidskonst och medeltida arkitektur blir så häftig, säger hon och tillägger:
– Eftersom jag har svårt att bryta när jag börjar måla och därför arbetar intensivt i perioder så blev det en koncentrerad dialog med mig själv. Mina tankar och känslor i stunden har satt avtryck. Färger har olika betydelser för olika människor. Varje färg har en avgrund och en befrielse, ett mörker och ett ljus.

Text och porträttfoto: Maria Molin

ateljen

Öppna Ateljéer 2021
Hundra konstnärer, konsthantverkare och formgivare på ön hälsar besökare välkomna i eller utanför sina ateljéer (coronasäkert anpassade).
Kristi himmelsfärdshelgen 13-16 maj, öppet kl. 11–17.

Se deltagarlista och karta här.

Siri Iversen-Ejves ateljé hittar du på Fardhemsvägen 4, Hemse.

Post navigation