Åsa-Karin Karlén

Asa-Karin_KarlenHon inspireras och arbetar med vardagsnära ting, ofta med anknytning till naturen och årstiderna. Favoritårstiden är här och nu. Hösten med sin fuktiga doft och starka färgskala.
– Jag tycker om kretsloppet, att allt går tillbaka ner i jorden. Det finns något vilsamt över årstiden samtidigt som det är en grande finale i naturen. Naturen är en helt sanslös formgivare, säger Åsa-Karin Karlén.

Passionen för blomsterplockande har alltid funnits i Åsa-Karin Karléns liv, allt sedan uppväxtåren i Falköping i Västergötland. Att kombinera blommor i buketter är en känslosam ritual för henne.
– Det är nästan ett maniskt drag. Som liten gick jag rakt in i folks trädgårdar och alla grannar hade buketter hemma som jag plockat och gick omkring och delade ut, säger hon och skrattar åt minnet.

Vi sitter i soffan i vardagsrummet med utsikt över en äng och en fårhage med upptrampade stigar ner mot havet. Huset i Fröjel hyr hon tillsammans med sin pojkvän Fredrik och här bor även deras ettåriga son Hannes och två katter. På armstödet intill Åsa-Karin spinner den lilla kattungen som just anlänt till familjen och håller på att utforska omgivningen. Här är det bara att skjuta upp glasdörrarna och stiga rakt in i naturen, något som lockade dem efter flera år i Stockholm. På andra våningen ser de ut över Karlsöarna och öppen horisont.

Förra hösten då Åsa-Karin var höggravid åkte de hit och provbodde i huset innan de bestämde sig för att flytta till Gotland. Invid bostaden finns ett växthus där Åsa-Karin odlat luktärter och solrosor i sommar och en trädgård med äppel- och valnötsträd.

appelkrokÅsa-Karin Karlén är utbildad produktdesigner på Beckmans Designhögskola och driver sedan 2006 designbyrån Ahnlund-Karlén tillsammans med Anna-Ella Ahnlund. De träffades under utbildningen och arbetar med frilansuppdrag och egen produktion. Mest kända av deras produkter är kanske de uppmärksammade tändsticksaskarna med citat av Ernst Kirchsteiger, nyckelringarna med text, frökorten och äppelkroken – vinnare av Årets Sak på DesignTorget 2008.

Succé för tändsticksaskarna
Första gången Åsa-Karin kom till Gotland var när hon kom in på skulpturlinjen på Konstskolan i Visby. Hon är uppväxt med fostersyskon och hennes föräldrar drev ett behandlingshem för tvångsomhändertagna ungdomar. På gymnasiet gick hon samhällsprogrammet och var inne på att bli socionom.
– Redan som mycket ung var jag lite av en socialarbetare. Jag har alltid tagit hand om andra människor, men efter gymnasiet kände jag att jag ville göra något som jag tycker är roligt, något konstnärligt, säger hon.

Hon började läsa en utbildning i textil och keramik på en folkhögskola och fortsatte ytterligare ett år med textil på en gammal flickskola i Skara, där hon fick lära sig klädsömnad, broderi, knyppling och vävning.
– Jag tyckte det var befriande att komma hit till Gotland sedan, vetskapen om att det är en ö och att jag inte kunde komma härifrån så lätt. Jag hade ingen teve och försjönk helt i studierna. Det kändes skönt att gå in i mig själv, jag var i en process där det hände väldigt mycket och var tvungen att skala bort allt annat, berättar hon.

Därefter seglade hon rakt in på Beckmans Designhögskola.
– Det kändes som jag hamnat rätt, men jag längtade hela tiden tillbaka till Gotland, säger hon.

Ahnlund-Karléns nyckelringar med underfundiga texter har funnits på DesignTorget i tolv år.
– Det finns egentligen bara nyheter där, men nyckelringarna har sålt så bra i alla år så de är ett undantag, säger Åsa-Karin.

tandsticksaskarTändsticksaskarna med Ernst Kirschsteiger-citat är DesignTorgets näst bäst sålda produkt någonsin. När den sålde som mest inför en jul köpte varannan kund en sådan. Idén fick vännerna Anna-Ella och Åsa-Karin inför en julmarknad på Beckmans. Ernst skulle vara julvärd på Svt och hade haft ett program under hösten.
– Alla hade en åsikt om honom. Produkten med en bild och ett citat slår an något personligt.

De tog bilder på Ernst från nätet och satt på Statens ljud- och bildarkiv i två dagar och tittade igenom alla program han gjort medan de skrev upp citat.
– Tändsticksaskarna sålde slut direkt och vi var tvungna att sitta uppe hela natten och göra nya. Vi tänkte att vi borde ringa Ernst och berätta vad vi hade gjort. Han blev väldigt smickrad. Vi fick en förfrågan från DesignTorget att sälja dem där och i fortsättningen fick vi bilder av Ernst gratis mot att vi gjorde dekorationer till hans julprogram, berättar hon.

En starkt laddad produkt
Ahnlund-Karlén arbetar även med att rita produkter för begravning och kyrkogård för uppdragsgivaren Rydéns i Småland.
– Det är en långsam bransch. Kistan som finns ute på begravningsbyråerna ritade vi för nio år sedan i en serie som vi kallat ”Stilla regn”. Den kallas fortfarande ”designkistan”, vilket säger en del om hur konservativ branschen är, säger Åsa-Karin Karlén.

I design av Ahnlund-KarlŽn, fotograferad av Annika Ahnlund.

I design av Ahnlund-KarléŽn, fotograferad av Annika Ahnlund.

De har tittat på hur kistor såg ut i Sverige på 1800-talet och tagit tillbaka och omformat detaljer. De synliga hjärtformade skruvarna både förseglar och dekorerar. Avfasade sidor skapar en diamantliknande form.
– Hjärtat och diamanten är symboler som talar till oss alla, säger hon.

Idén fick de efter ett projekt på Beckmans där de fått i uppdrag att ta fram förslag på inredningen i avskedsrummet på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

– Vi var där på studiebesök och det var en spark i magen. Under samma period blev min farfar allvarligt sjuk och dog tre veckor senare. Vi stod varandra mycket nära och jag var med honom när han dog. I samband med det skulle jag börja med mitt exjobb på Beckmans. När jag planerade farfars begravning och tittade i katalogen med kistor tyckte jag att de såg ut som 60-talsbokhyllor, där spånskivor ska ge en illusion av finare träslag. Då kände jag att jag skulle vilja rita något för begravningsbranschen, säger hon.

Ahnlund-Karlén har ritat flera produkter för kyrkogård som ännu inte kommit ut, där de håller på och forskar fram ett nytt material.
– En sak som varit tråkig är att inga tidningar vågat skriva om kistan, ingen tror att folk vill läsa om det. Jag upplever att det är tvärtom, vilket var talande på examensutställningen på Beckmans. På vernissagedagen hajade folk till när de kom in i mitt rum, det är ju en starkt laddad produkt, men på kvällen efter något glas vin fylldes rummet av folk. Det verkar finnas ett uppdämt behov av att prata om döden, säger hon.

Arbetet var en sorgeprocess för dem, men fick dem samtidigt att känna sig mer levande.
– Jag kommer ihåg när Anna-Ella och jag satt i bilen och hörde en bra låt på radion. Vi skruvade upp och kände att det är så grymt att leva. För allas skull vore det bättre att prata mer om döden och vara medveten om att den finns, menar hon och tillägger:
– Jag tycker det är väldigt intressant med begravningsbranschen. Det är så viktigt att den privata och intima stunden för sörjande blir vacker och ett minne att se tillbaka på. Det är en ritual och tradition som ser olika ut i världen.

Asa-Karin_Karlen_2Blogg som hyllar naturen
Tillbaka till där vi började: Åsa-Karin Karléns passion för vilda blommor och årstidernas växlingar. Hon tycker om att plocka, arrangera och fotografera växter i olika stadier, från knopp till vissna blad.

– När jag läste produktdesign lyckades jag alltid få in växter på något sätt. Blommor, gräs, kvistar, löv och kottar är mitt material, säger hon och fortsätter:

– I en blomsteraffär är det lika tuktat och perfekt som en fruktdisk på Ica. Det är trist att det inte får vara krokigt och vint. Det är det som jag uppskattar i naturen, hur saker och ting väljer att växa tillsammans och tråcklar sig förbi andra växter för att nå ljuset – så skapas former.

Nästa sommar planerar hon att hålla workshops i trädgården, där man plockar det som finns i omgivningen och låter sig inspireras av färg och form i blomsterstilleben målade av holländska 1600-talskonstnärer.
– Det gäller att tänka på kompositionen så att buketten blir dynamisk.

Tillsammans med floristen Åsa Sannerheim bloggar hon för Femina. Åsa-Karin startade bloggen Flowers & Feasts våren 2013 som ett undersökande projekt och en hyllning till den svenska naturen. De gör blommor till restauranger, butiker, hotell och privata hem och tillfällen såsom events, utställningar, mässor, fester och bröllop.  Åsa-Karin Karlén skriver och fotograferar även reportage för olika magasin.

Asa-Karin_Karlen_sommarMan hittar henne ofta i närmsta dike. Det räcker med att hon ska gå ut med soporna så kommer hon tillbaka med en bukett. Det hon allra helst vill göra nu är att sammanställa sina bilder på växter till en bok, där man ska kunna följa hela året. Åsa-Karins främsta inspiratör är den amerikanska barnboksillustratören Tasha Tudor.

– Hon hade en helt underbar trädgård i Vermont där stockrosorna var dubbelt så långa som hon själv, säger Åsa-Karin Karlén.

I hallen i hemmet i Fröjel hänger en mobil av gyllene höstlöv, som hon gjort för ett reportage i Ica-Kuriren som handlar om att plocka in hösten.

– Det skulle vara jätteroligt om floristyrket blev mer konstnärligt, en sådan utbildning skulle jag vilja driva. En floristutbildning på Beckmans Designskola skulle vara fantastiskt!

Text: Maria Molin

Porträttfoto höst: Kerstin Karlén
Porträttfoto sommar: Anna-Ella Ahnlund
Foto ”Stilla regn” och Aqua: Annika Ahnlund

Läs mer om Ahnlund-Karlén här
Följ bloggen Flowers & Feasts här

Några av Ahnlund-Karléns produkter:

Aqua_Annika_Ahnlund

Aqua
Ett dricksglas framtaget för Nordiska Akvarellmuseets butik. Glaset tillverkas av Skrufs Glasbruk i Småland och finns i sex olika kulörer.

”Alla som någon gång målat akvarell vet att när penselglaset blir stående en stund börjar färgen sakta sjunka mot glasets botten. Blir det stående en längre tid avdunstar vattnet efter hand och färgpigmentet torkar och ligger kvar i glasets botten.”

 

frokortFrökort
En kombination av en fröpåse och ett vykort. Fem av de mest omtyckta nordiska vildblommorna: Skogssmultron, Förgätmigej, Styvmorsviol, Fingerborgsblomma och Liten Blåklocka.

Äppelkrok
(bild: se ovan)
Mata småfåglarna med äpplen under vintern, på balkongen eller i trädgården!
Årets sak på DesignTorget 2008.

Tändsticksaskar med bilder och citat av Ernst Kirchsteiger
(bild: se ovan)
”Ernst har en skön livsfilosofi och vi gillar hans mångbottnade och roliga citat. Att komma på idén var inte svårt, hans äkta passion var inspiration nog.”

1 comment for “Åsa-Karin Karlén

Comments are closed.