Sommarutställningen Stilla liv på galleri Hellvi Kännungs rymmer målningar, fotografier och skulpturer med föremål i fokus. De är laddade med historia eller reducerade till former och ytor i en komposition. Det handlar om att stanna upp och se tingen med nya ögon.
Efter förra sommarens porträttutställning har galleristen Magnus Karlsson nu riktat blicken mot stilleben. Nitton konstnärer har bidragit med varsitt verk i kalkstensladan i Hellvi på nordöstra Gotland. Ett gallerirum som gränsar till grönskande sädesfält, smal slingrande landsväg och öppen sommarhimmel bjuder in till ett stilla liv.
Magnus Karlsson är uppvuxen i Västerås där han 20 år ung öppnade sitt första galleri för trettio år sedan. Han lockades av det småskaliga och direkta: det personliga mötet mellan konstnären, galleristen och publiken. Sommargalleriet i Hellvi, som öppnade 2011, är relativt frikopplat från det större galleriet på Fredsgatan i Stockholm och här kan de idéer som inte ryms inom ramen för den ordinarie verksamheten förverkligas.
Stilleben, ett grundläggande tema inom konsten, är en outsinlig källa till nya tolkningar och dokumentation av vår omvärld och om vad det innebär att vara människa. Det är en genre som ofta förknippas med Barockens italienska och nederländska mästare, detaljrika oljemålningar av föremål i närstudie som laddats med symbolik om livets förgänglighet. Ändå har genren kraftfullt levt vidare – hela långa vägen in i vår samtid.
– Jag tycker att stilleben idag har ett oförtjänt rykte som ointressant och otidsenligt, att själva ordet låter mossigt och bakåtsträvande. Det känns istället i högsta grad aktuellt och många av galleriets konstnärer arbetar med någon form av stilleben. Jag valde att kalla utställningen för ”Stilla liv” eftersom det så exakt sätter fingret på vad jag vill skildra och samtidigt blir en koppling till nutiden och den pågående pandemin, berättar Magnus Karlsson.
Grupputställningen presenterar ett personligt urval av verk som på olika sätt närmar sig begreppet stilleben, och sammanför samtida uttryck med äldre verk av bland andra Ola Billgren och Sven X:et Erixson. Det äldsta verket, Bok och klocka av Johan Bladh, skapades 1930 och det yngsta verket, Spelman av Karin Mamma Andersson, blev klart bara några dagar innan utställningen öppnade. Gemensamt för dem alla är att de förhöjer innebörden i vardagens ting och har fokus på form och komposition, ljus och skugga. Vissa bilder och objekt av föremål har arrangerats omsorgsfullt medan andra låtit slumpen i vardagen få styra.
– Under våren har man tvingat fram någon sorts stillsamhetens lov. Det är en omställning som är ganska krävande om man är van vid att det ska finnas en hastighet och att det ska komma något nytt hela tiden. När livet stannar upp får vi nya möjligheter att betrakta och lyssna till föremålens berättelser, säger Magnus Karlsson.
Flera av de medverkande konstnärerna är representerade på galleriet i Stockholm, några är hämtade från hans egen privata samling medan andra lånats in för utställningen. Spännvidden mellan verkens olika uttryck är stor, både vad gäller material och teknik och innehåll och historia: Mohammed Samis starkt laddade minnesbilder från uppväxten i Irak, den Fåröbaserade fotografen Björn Kellers grafiska dagboksbild av ett vitt lakan på tork, Bella Runes 3D-skanning av August Strindbergs ena arm på skulpturen i Tegnérlunden i Stockholm, Maria Nordins akvarellmålning av en kvinna i öknen som liknar ett kriminalfotografi, Carl Hammouds närbild av en blyertspenna på ett linjerat papper och den skotska konstnären Andrew Cranstons oljefärg och fernissa på ett bokomslag är bara några exempel.
Startskottet till utställningen blev Johan Bladhs målning Bok och klocka, som Magnus Karlsson hittade på en auktion i vintras.
– Jag kände inte till konstnären, men såg direkt att verket skulle kunna vara en bra ingång. Idag hade jag ett samtal med en besökare om vad motivet kunde ha stått för då, 1930, och vad vi associerar föremålen med nu. Då kanske det handlade om någon som hade en fulltecknad kalender och ont om tid, medan det idag tvärtom för tankarna till en gammal bok och långsamhet.
Utställningen är på så sätt en gränslös dialog över tid och rum – och du upplever den bäst om du tittar ingående och nära på verken. I stillhet.
Text: Maria Molin
Foto: Galleri Magnus Karlsson
Stilla liv / Still Life, 13.7–2.8 2020, Galleri Hellvi Kännungs, Gotland
Besök Galleri Magnus Karlssons hemsida för öppettider och bokning av enskild visning av utställningen.
Läs en tidigare intervju med galleristen Magnus Karlsson här.
Medverkande konstnärer
Karin Mamma Andersson, Amy Bennett, Ola Billgren, Anna Bjerger, Johan Bladh, Andrew Cranston, Sara-Vide Ericson, Sven X:et Erixson, Jens Fänge, Carl Hammoud, Tommy Hilding, Johanna Karlsson, Björn Keller, Klara Kristalova, Esko Männikkö, Maria Nordin, Jockum Nordström, Bella Rune, Mohammed Sami